atomsmurf

Journaliststudent ved HiO – her er mine artikler

-Jeg lever for applausen

leave a comment »

Kunstneren Pushwagner var i mange år uteligger og narkoman. Nå gjør han suksess med en ny dokumentar om sitt liv.

– Kunsten var min følgesvenn i de åra jeg var lasaron og uteligger, sier Pushwagner til Nettavisen.  I ført karakteristiske sorte solbriller og  dress er den spreke syttiåringen i Tromsø for å promotere filmen sin.

Levde på gata

Pushwagner signerer bøkene sine etter filmvisningen. Foto: Stig-Lennart Sørensen

Men for bare ti år siden var situasjonen en helt annen for den populære kunstneren. I nesten tre år levde han som uteligger i Oslo.

–Om nettene gikk jeg langt inn i t-bane tunellene for å slippe unna Securitas-vektere. Og om vintermorgenene tok jeg trikken for å få varme i kroppen igjen, forteller Pushwagner til Nettavisen. Men kunsten var hans vedvarende følgesvenn selv da.

– Etter å ha levd som lasaron og uteligger har jeg fått en annen form for ydmykhet og ærefrykt for livet, sier han.

Pushwagner er ikke i tvil om hva som inspirerer kunsten hans i dag.

– Den kommer fra applausen som jeg elsker over alt på jord, sier han tydelig rørt.

Fullsatt kinosal

-Jeg er en mann av få ord, og jeg tror ikke på noen av dem, sa han til et svært begeistret Tromsø-publikum. I tydelig storform loddet han ut et kunstverk og filmplakater ved å helle loddene over seg og bite fast i vinnerloddet.  Men bak show-fasaden ligger et behov for å kontrollere hvordan omverdenen oppfatter han forteller filmskaperne til Nettavisen.

Pushwagner ville ha regi

I filmen krangler regissørene August B. Hansen og Even Benestad med Pushwagner om hvem som skal ha kontroll på filmens innhold.

-Han hadde et sterkt ønske om å ha kontroll over hva som skjedde, sier Hansen til Nettavisen. Men selv om Pushwagner ikke slapp inn i klipperommet ble han dypt rørt når han så det ferdige resultatet.

-Det tok vi som et godt tegn på vi var på riktig spor, sier Hansen. Han mener også at en av grunnene til at Pushwagner er så populær er hans imøtekommenhet som person og kunstner.

-Kunsten er det du ser og ikke noe elitistisk kunstnervrøvl, sier han lattermildt.

Planer om eget Pushwagner-senter

Filmen tar også opp rettsaken Pushwagner gikk igjennom for å vinne tilbake rettighetene til sine kunstverk. Da han var uteligger skrev Pushwanger under på en kontrakt med sin daværende samarbeidspartner som i praksis medførte det at han ga bort kunsten. Rettsaken endte med et forlik og at Pushwagner fikk tilbake kunstverkene sine.

-Pushwagner er ikke et alias. Terje Brofors, som er mitt døpenavn, er mitt alias, sier han til Nettavisen. Kunsteren håper få startet et stort Pushwagner-senter ved Akershus festning om kort tid.

Han er heller ikke i tvil om hvordan ettermælet skal beskrives.

-Når det skrives en biografi om meg vil jeg at den skal hete Mannen som elsket applaus.

Written by atomsmurf

October 4, 2011 at 11:46 am

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

