atomsmurf

Journaliststudent ved HiO – her er mine artikler

Innlevering 2 – vår 2011

leave a comment »

Sengesurfing gir søvnproblemer

De siste årene har telefoner fått nesten like stor datakraft som pc-er. Smarttelefoner som Iphone har medført at vi surfer på nettet hvor det skulle være. Mange av oss tar den også med i senga. Ikke overraskende viser en ny undersøkelse at sengesurfing kan medføre søvnproblemer.

– Jeg og min samboer tar begge med telefonene våre når vi legger oss, mens bærbar pc er bannlyst. Vi sjekker allikevel mail og meldinger på telefonen mens vi er i senga, sier Anne-Gunn Skalleberg til avisen. Hun og samboeren er typiske eksempler på den nye generasjonen som har brukt internett og mobiltelefoner i hele sitt voksne liv.

–Jeg tyr ofte til mobilen når jeg har problemer med å sove, men jeg kan ikke si at søvnmønsteret mitt har forandret seg i noe nevneverdig grad etter vi fikk mobiltelefoner. Men jeg kan bli vekket av lyset på telefonen når jeg får tekstmeldinger eller varsler, sier Skalleberg.

VARSLER PÅ MOBILEN VEKKER OSS

En ny undersøkelse gjort av amerikanske National Sleep Foundation viser at søvnmønsteret vårt blir forstyrret når vi bruker kommunikasjonsteknologi i soverommet. 1500 amerikanere mellom 13 og 64 år ble intervjuet og resultatet viser at de fleste ikke syns de får nok søvn.  Nesten halvparten sier at de sjelden eller aldri opplever å få god og ordentlig søvn på hverdagene.

Mange av de spurte skrur ikke av mobiltelefonen om natten slik at blir vekket i det de sovner av tekstmeldinger, e-poster eller varsler fra sosiale nettverk som Facebook og Twitter.  Aldersgruppen med de verste søvnforstyrrelsene var ungdom i alderen 13 til 18 år. Der fortalte 1 av 10 at de våknet nesten hver natt som en følge av varsler fra mobiltelefoner eller pc-er. Lauren Hale som var med på undersøkelsen sier at fordi ungdom er de som trenger mest søvn er det de som er mest i faresonen. –Det blir alvorlige konsekvenser for fysisk helse, kognitiv utvikling og generell velvære når søvnbehovet ikke blir dekket, sier hun i en pressemelding.

KUNSTIG LYS FORSTYRRER SØVNMØNSTER

Professor i søvnforskning Charles Czeisler som var med på undersøkelsen sier også at melatoninproduksjonen i hjernen faller dramatisk når vi får sterkt lys i øynene rett før leggetid. Melatonin er et hormon i hjernen som fremmer innsovningen. Melatonin i blodet brytes ned når vi får lys inn i øynene. Vinterdepresjoner som skyldes for mye melatonin har i mange år blitt behandlet med lysterapi.  –Teknologien har invadert soverommet, sier Czeiler og mener at foreldre bør få teknologien ut av soverommet hvis de ønsker at barna skal gjøre det bra på skolen.

Ståle Pallesen professor ved Universitetet i Bergen sier i en kommentar til avisen at han ikke vet om det er gjort lignende undersøkelser i Norge. –Rent teoretisk sett er det selvsagt grunn til å tro at lys, jo sterkere dess verre, kan undertrykke melatoninproduksjonen og hemme innsovningen. Når det gjelder søvnforstyrrelser blant ungdom ser vi lignende trender i Norge. I en undersøkelse fra 2008 fant vi at innsovningsvansker for barn og unge hadde økt i perioden 1983-2005, sier Pallelsen.

–Jeg sover veldig lett og jeg våkner ofte av lyset når samboeren min leser bøker på mobilen, sier Skalleberg. –Men til gjengjeld kan jeg ta opp snorkelyder med min mobil som bevismateriale dagen etter, avslutter hun med en latter.

Written by atomsmurf

April 8, 2011 at 7:56 pm

Posted in Uncategorized

Leave a Reply

